Big Benz


De Big Benz is voorzien van;

  • Een automatische afstandsmeting incl. scorebord.
  • Weegbrug.
  • Schraper die uitgevoerd is met een watervat en sproeiers om de baan nat houden.
  • Bemanning bestaande uit 5 personen.
  • Een bandenwals.
  • Toelichting bij de foto: Beweeg met de muis over de foto. De onderdelen van de sleepwagen lichten op wanneer je er over heen gaat met je muis. Klik op het blauwe vlak om een vergroting op te vragen…..

    Sleepwagen Big Benz.

    De sleepwagen moet door alle klassen kunnen worden gebruikt en op verschillende banen. Een tractor met een vermogen van 25 pk moet er een Full Pull mee kunnen rijden maar een tractor met 8000 pk moet ook stil kunnen worden gezet. De sleepwagen heeft aan de achterkant wielen en vooraan een slee met over de hele breedte messen. De beginweerstand wordt bepaald door het gewicht. Sleepwagens hebben een gewicht van rond de 14 ton en er kan ongeveer 11 ton bij worden gedaan in de ballastbak. Tijdens de trek wordt de weerstand vergroot door de ballastbak naar voren te trekken met een lier die door de wielen wordt aangedreven. Het gewicht in de bak komt dus steeds meer op de slee te rusten waardoor de wrijving toeneemt. Ook kunnen de messen tijdens de trek de grond in worden gedrukt. Daarnaast is er ook nog een zogenaamd Push-Down systeem wat door de achterkant van de voet met de messen in de grond wordt gedrukt. Hierdoor kunnen de messen beter hun best doen. Door dat Push-Down systeem zetten we plusminus 25 ton op de sleepvoet laten drukken.

    Door het aantal omwentelingen van de wielen van de sleepwagen te meten weet men de getrokken afstand. De tractoren moeten in het begin snelheid maken om de eindstreep te halen. Door het gewicht al snel naar voren te laten gaan kan men elke tractor tot een stilstand dwingen. Tijdens de eerste Pull in een klasse is de bak bijvoorbeeld pas na 95 meter helemaal naar voren en in de tweede Pull al na 80 meter en zelfs 30 meter is mogelijk!

    Baan;
    De sleepwagen en tractoren worden aangepast aan de baan. Op een harde kleibaan zal de sleepwagen zwaarder worden afgesteld dan op een zachte zandbaan. De teams kiezen een versnelling die geschikt is voor de baan. De meeste tractoren hebben een stuk of drie versnellingen, niet om mee te schakelen tijdens de Pull, maar om op verschillende banen te kunnen rijden. Je zou dus denken dat je met een tractor op allerlei banen kunt rijden. Dit is in de praktijk minder het geval. Een tractor met een groot vermogen kan niet rijden op een zachte baan omdat hij zichzelf te snel zou ingraven. Daarom worden bij de betere wedstrijden de banen speciaal aangelegd met klei.

    Wielsnelheid en banden
    Bij een grotere wielsnelheid zal een tractor een kleiner koppel opleveren dan bij een lage wielsnelheid. De ervaring heeft geleerd dat een hoge wielsnelheid gunstig is, tenminste bij een goede baan. Bij een zachte baan is een lagere wielsnelheid gewenst. De vrije klasse tractoren hebben in het algemeen een wielsnelheid van rond de 125 km/u, maar er is zelfs een klasse waarbij wielsnelheden van 180 km/u normaal zijn. Bij deze snelheid is de centrifugaal kracht zo groot dat de banden groter worden. De tractoren zelf halen deze snelheden lang niet omdat de banden slippen. Bij een zachte baan is naast een lagere wielsnelheid ook weinig profiel op de banden gewenst. De meeste teams hebben maar 1 set banden. Het profiel wordt gekozen op basis van het soort banen waar de tractor meestal rijdt en is dus afhankelijk van het gewicht en het vermogen van de tractor.

    Balans
    Als de tractor optrekt zal de voorkant de neiging hebben om omhoog te komen, zelfs zo erg dat de voorwielen van de grond komen. Dit is gunstig want je wilt al je gewicht op je achterwielen hebben. De banden worden dan goed op de baan gedrukt waardoor er meer vermogen op de baan kan worden gebracht. Het is echter geen kwestie van oogkleppen op en bruut gas geven. De tractor zou dan over de kop kunnen gaan. Om dit te voorkomen is aan de achterkant een steigerbegrenzer gemonteerd. Net als bij je voorwielen wil je niet dat de steigerbegrenzer de grond raakt. Je moet dus balanceren tussen deze twee uitersten door met het gas te spelen. De gewichtsverdeling is daarom heel belangrijk en kan aangepast worden door op verschillende plaatsen gewichten te hangen. Sturen gebeurt niet (of zelden) met de voorwielen. Net als bij een gewone landbouwtractor kan elk achterwiel apart worden geremd, waardoor gestuurd kan worden.

    Toekomst
    Tractorpulling heeft het image van “de boer op zijn trekker” al lang achter zich gelaten. Met vermogens tot 10.000 pk waarmee 25 ton binnen tien seconden honderd meter wordt verplaatst is het een volwaardige motorsport.  Het motto ‘The worlds most powerful motorsport’ is zeker op zijn plaats.